رئیس سازمان مدیریت آرامستانهای شهرداری شیراز : با توجه به تکمیل ظرفیت دارالرحمه شیراز، در معابر دارالرحمه نیز شاهد دفن متوفیان در قبرهای چند طبقه هستیم که با بسته شدن مسیرهای دسترسی، تردد خانواده‌های متوفیان و افراد کم توان برای زیارت قبور با مشکل مواجه می‌شود و با توجه به این معضل انتقال دارالرحمه به آرامستان بهشت احمدی در دستور کار شهرداری قراردارد.
کد خبر: ۱۱۲۵۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱ 11 September 2023

تابناک فارس به نقل از برنا: از اواسط دهه نود ظرفیت دارالرحمه شیراز تکمیل شده ولی اخطارها و تهدیدات مدیریت شهری شیراز نسبت به تعطیلی خدمات در این محل و انتقال دفن اموات در آرامستان جدید شیراز (بهشت احمدی) کارساز نشده و اهالی شیراز کماکان رغبتی برای دفن اموات خود در قبرستان جدید ندارند.

طی سالهای اخیر بارها مدیران شهری شیراز اعلام کردند که ظرفیت دارالرحمه این شهر کامل است و تغسیل و تدفین اموات در این مکان فقط تا مهلتی مشخص انجام خواهد شد که تمام این ضرب الاجل های سریالی نیز به پایان رسیده اما کماکان اهالی شیراز تمایلی به این ندارند که اموات خود را در آرامستان جدید به خاک بسپارند.

بی میلی شیرازی‌ها به کوچ مردگان به بهشت احمدی


آرامستان دارالرحمه که در بلوار رحمت در جنوب شرقی شیراز واقع شده حدود ۵۴ سال قدمت دارد و آرامستان جدید (بهشت احمدی) در فاصله ۱۳کیلومتری شمال شرقی این شهر مستقر است.

سالها است که دارالرحمه شیراز جایی برای دفن اموات ندارد و بسیاری از مسیرهای عبور و دسترسی در این قبرستان اکنون مسدود و به قبرهای سه تا چهار طبقه تبدیل شده است.

این وضعیت و تراکم قبرفروشی در دارالرحمه شیراز و تبدیل تمام معابر دسترسی این محل به قبور جدید در حالی انجام می‌شود که آرامستان جدید شیراز به نام بهشت احمدی با ۴۶۶ هکتار وسعت و امکانات زیاد پذیرای دفن اموات این کلانشهر است اما با وجود وسعت فراوان و کم هزینه بودن دفن اموات در این محل، شیرازی ها تمایلی به کوچ مردگان خود به این قبرستان ندارند.

فاصله و مسیرهای دسترسی شاید بهانه‌هایی باشد که اهالی شیراز تمایلی به کوچ مردگان به آرامستان جدید شیراز ندارند ولی احتمالا دلبستگی‌های معنوی اهالی این شهر نیز در این عدم تمایل نقش بسزایی داشته باشد.

تبدیل معابر به قبور/ سختی تردد زنده‌ها در دارالرحمه

رئیس سازمان مدیریت آرامستانهای شهرداری شیراز در این باره به خبرنگاران گفت: آغاز فرآیند دفن اموات در آرامستان دارالرحمه شیراز با ۴۲هکتار وسعت از سال ۱۳۴۶ آغاز شده و تا به امروز به مدت ۵۴ سال در حال خدمات رسانی به شهروندان و دفن اموات است.

علی محمد ابراهیمی ادامه داد: در حال حاضر ۴۶ آرامستان ثبت شده در شیراز وجود دارد که از این تعداد ۳۲ آرامستان تحت عنوان آرامستانهای محله‌ای هنوز فعال است.

ابراهیمی افزود: با توجه به تکمیل ظرفیت دارالرحمه شیراز، در معابر دارالرحمه نیز شاهد دفن متوفیان در قبرهای چند طبقه هستیم که با بسته شدن مسیرهای دسترسی، تردد خانواده‌های متوفیان و افراد کم توان برای زیارت قبور با مشکل مواجه می‌شود و با توجه به این معضل انتقال دارالرحمه به آرامستان بهشت احمدی در دستور کار شهرداری قراردارد.

وی با اشاره به ظرفیت های آرامستان بهشت احمدی گفت: با توجه به نیاز شهر در حال حاضر سایت آرامستان بهشت احمدی با ۴۶۶هکتار وسعت آماده انتقال و دفن اموات است و تا کنون هشت هزار نفر از اموات در این آرامستان دفن شده اند.

بی میلی شیرازی‌ها به کوچ مردگان به بهشت احمدی

وی از امکانات موجود درفاز یک آرامستان بهشت احمدی را مجموعه ساختمان پذیرش و خدمات، سالن برگزاری نماز میت، سالن انتظار مراجعین، غرفه‌های خدماتی، سرویس‌های بهداشتی در محوطه، انتظامات، ساختمان برق اضطراری و روشنایی، مدیریت خودروهای حمل درگذشتگان، مجموعه غسالخانه و سایر بخشهای مورد نیاز از جمله امکانات این سایت است که آماده خدمات دهی برشمرد.

رئیس سازمان مدیریت آرامستانهای شهرداری شیراز همچنین گفت: پایانه حمل متوفیان، ایستگاهای رفاهی، ایجاد خط اتوبوس از پایانه شهرک سعدی تا آرامستان بصورت رفت وبرگشت در روزهای پنج شنبه و جمعه از دیگر امکانات آرامستان بهشت احمدی است.

ابراهیمی بیان کرد: نرخنامه خدمات قابل ارائه، در آرامستان بهشت احمدی مصوب شورای اسلامی شهر شیراز در سال ۱۴۰۲ در خصوص تدفین مشخص شده است و طبق مصوبه شورای اسلامی شهر فروش قبور خانوادگی در این آرامستان آغاز شده است.

وی از در نظرگرفتن قطعه شهدا و دفن ۲ شهید گمنام در آرامستان بهشت احمدی در سالهای قبل خبر داد.

ابراهیمی همچنین از کاشت درختان در محوطه فضای سبز سایت بهشت احمدی نیز به یاد اموات توسط بازماندگان صحبت کرد و گفت: در فاز ۲ طراحی، مکانی به عنوان باغ یاد بود جهت کاشت درخت به یاد اموات و درگذشتگان پیش بینی شده است .

وی همچنین از ساماندهی و بهسازی آرامستان دارالسلام خبر داد و گفت: طبق طرح مصوب سازمان میراث فرهنگی استان و با هماهنگی و نظارت آن سازمان کار احیاء و بهسازی و تثبیت قبور آرامستان تاریخی دارالسلام که در اولویت شهری قرار دارد، بزودی در عملیات اجرائی تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی شروع خواهد شد و با تمام توان از این گنجینه بزرگ تاریخی و مذهبی حمایت و برای بازسازی آن گامی بلند بر می داریم.

ابراهیمی افزود: با توجه به قدمت این آرامستان و ارزشهای تاریخی فرهنگی مرمت و بهسازی آن در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی در پایان گفت: تحقق این امر ، همت ، همکاری و هماهنگی میان نهادهای ذیربط شامل اداره میراث فرهنگی و گردشگری و اداره اوقاف و امور خیریه را با شهرداری شیراز طلب می‌کند .​

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار